Anbi
De Voedselbank Gorinchem is een erkend goed doel en heeft een ANBI-status. Ons RSIN-nummer is 8141.13.928. Dit betekent o.a. dat u als donateur gebruik kunt maken van belastingvoordeel.
Lees hier het publicatieformulier.
Integriteitscode
Wij vinden integer werken heel belangrijk. Dat geldt zeker voor het werken met onze klanten die kwetsbaar zijn door de positie waarin ze terecht zijn gekomen. Als gezamenlijke voedselbanken in Nederland hebben wij daarom een aantal regels opgesteld over hoe wij de integriteit van ons werk kunnen bevorderen en bewaken. Kijk op  Voedselbank Integriteitscode 2022 voor de landelijke Integriteitscode die door onze organisatie wordt onderschreven en die wij ook binnen onze organisatie actief uitdragen.
Klachtenregeling voor vrijwilligers
Als vrijwilliger kun je te maken krijgen met situaties die je als onprettig of onjuist ervaart. We hopen dat je deze in eerste instantie bespreekt met de collega in kwestie. Lukt het niet om er samen uit te komen, dan zijn er de volgende stappen:
- Bespreek de klacht met je coördinator of leidinggevende.
- Lukt dat niet of wil je het liever anders aanpakken? Neem dan contact op met het bestuur. Het bestuur laat uiterlijk binnen een week weten wie jouw klacht in behandeling neemt.
- Lukt ook dat niet of voelt dat niet veilig? Dan kun je terecht bij de vertrouwenspersoon.
De vertrouwenspersoon bespreekt samen met jou wat er aan de hand is en helpt je bepalen wat een passende vervolgstap is. Jij houdt hierbij zelf de regie. Gaat het om een klacht die de hele organisatie raakt en niet lokaal op te lossen is? Dan kun je contact opnemen met Voedselbanken Nederland. Zij reageren binnen een week. Als bemiddeling niet lukt, kan worden gekozen voor arbitrage volgens de landelijke procedure.
Klachtenregeling voor klanten, hulpverleners en leveranciers
Klachten van cliënten, hulpverleners of leveranciers kunnen schriftelijk of per mail worden ingediend bij de secretaris van het bestuur via secretaris@voedselbankgorinchem.nl. Een bestuurslid neemt binnen een week contact op.
- Elke klacht wordt serieus genomen.
- We streven ernaar de klacht binnen vier weken af te handelen.
- Is het een klacht die de hele organisatie betreft? Dan verwijzen we je naar Voedselbanken Nederland, waar je terechtkunt voor de landelijke klachtenprocedure.
Vertrouwenspersoon
Als vrijwilliger kun je te maken krijgen met ongewenst gedrag, zoals pesten, intimidatie, discriminatie of agressie. Soms wil je daar met iemand over praten die niet direct betrokken is bij de organisatie. Daarvoor kun je terecht bij onze vertrouwenspersoon. Je kunt ook contact opnemen bij vermoedens van andere misstanden, zoals diefstal, fraude of oneerlijk verdelen van voedsel. Wat doet de vertrouwenspersoon?
- Luistert, denkt mee en adviseert, zonder oordeel.
- Houdt alles vertrouwelijk. Er wordt alleen actie ondernomen als jij dat goedvindt (tenzij er sprake is van een noodgeval).
- Bepaalt samen met jou hoe het probleem wordt aangepakt.
- Is onafhankelijk en heeft geheimhoudingsplicht.
- Is bereikbaar zonder toestemming van coördinatoren of bestuur. De vertrouwenspersoon is er om jou te ondersteunen, zodat jij je werk weer veilig en met plezier kunt doen.
Contact
Saskia Tol – 06 – 30713713
Je kunt ook kiezen voor contact met één van de landelijke vertrouwenspersonen van Voedselbanken Nederland.Â
Jaarverslag
Voedselveiligheid
Klanten van de Voedselbank moeten erop kunnen vertrouwen dat de veiligheid van het voedsel dat zij krijgen aangeboden gewaarborgd is. De Nederlandse Voedsel- en WarenAutoriteit (NVWA) heeft speciaal voor de voedselbanken in Nederland een document opgesteld, het Infoblad 76, met richtlijnen waaraan men moest voldoen om veilig met voedsel te kunnen/mogen werken.
Voedselbank Gorinchem werkt met een Handboek Voedselveiligheid dat gebaseerd is op de CBL Hygiënecode. In dit handboek staat beschreven wat een voedselbank moet doen en laten om er zeker van te zijn dat er aantoonbaar voedsel veilig gewerkt wordt. Inspecteurs van de Houwers Groep, een onafhankelijke inspectiebedrijf en werkzaam op het gebied van voedselveiligheid controleert ons. Er wordt jaarlijks steekproefsgewijs en onverwacht bij de aangesloten Voedselbanken geïnspecteerd. Voedselbank Gorinchem is recent gecontroleerd en het ‘GROEN’ certificaat weer voor 1 jaar verlengd.
Gezond voedsel dat aan hoge eisen voldoet
Iedere week worden levensmiddelen verzameld door onze vrijwilligers. Ze worden indien nodig omgepakt en verpakt om tijdens de uitgiftedag beschikbaar gesteld te worden aan de klanten. Op dinsdag en donderdag wordt de winkel ingericht en bepaald hoe we het beschikbare voedsel optimaal aan de verschillende gezinssamenstellingen kunnen aanbieden. Welke producten we kunnen aanbieden verschilt natuurlijk van week tot week, want we zijn afhankelijk van wat onze donateurs ons aanbieden!
Alle producten die wij onze klanten aanbieden voldoen aan de eisen die in de Warenwet aan ons gesteld worden. In samenwerking met de grootste landelijke supermarktketens vormen wij een zogenaamde gesloten voedselketen. De Voedselbank Gorinchem wordt net als alle andere supermarkten regelmatig en onaangekondigd gecontroleerd op het handhaven van de voedselveiligheidseisen (HACCP).
Als je toch twijfelt: meld het ons! Twijfels? Eet het dan niet op!
Met de grootst mogelijke zorg controleren wij de kwaliteit van alle producten die we tijdens de uitgiftedag aanbieden. Hierbij houden we ons strikt aan de wettelijk voorgeschreven eisen. De uiterste houdbaarheid van een product, de zogenaamde Tenminste Houdbaar Tot (THT) datum mag bij uitgifte via een Voedselbank later zijn dan de datum die op de verpakking vermeld staat. Hiervoor heeft de warenwet het informatieblad 76 opgesteld waarin staat welke producten, hoelang over de datum mogen zijn.
Informatieblad 76: Charitatieve Instellingen en Organisaties
Dit informatieblad is bestemd voor instellingen en organisaties zonder winstoogmerk, die levensmiddelen verstrekken aan kansarmen in het kader van voedselhulp en armoedebestrijding. Het informatieblad beschrijft richtlijnen over de interpretatie van regels rondom voedselveiligheid, waarbij de onderwerpen houdbaarheidsdata, traceerbaarheid, etikettering en invriezen van levensmiddelen, expliciet zijn opgenomen.